Maleachi 450

Maleachi betekent “mijn bode”.
Israël heeft veel profeten meegemaakt. De eerste grote profeet is Elia en de laatste profeet van het Oude Verbond is Maleachi. Daarna wordt het stil...

In het boek Maleachi staan geen persoonlijke gegevens en ook wordt niet aangegeven wanneer de profeet optrad. Het is duidelijk, dat er weer een tempeldienst is, dus het is na de herbouw van de tempel. Ook wordt de functie van “gouverneur” genoemd (Mal.1:8), gangbaar in de Perzische tijd.
Zijn optreden zal rond 450 zijn geweest, of misschien iets later.

Wederzijdse liefde
De HEER zegt tegen Israël: “Ik heb jullie lief”(Mal.1:2). Heel anders dan Esau/Edom “Het volk waarop de HEER voor eeuwig verbolgen is”(Mal.1:4, zie ook Obadja). Maar de liefde moet wel wederzijds zijn en het volk moet eerbied betonen, zoals een zoon zijn vader eert.

En dan worden de zonden aan de kaak gesteld, grotendeels dezelfde die in Ezra en Nehemia worden genoemd:

  • Er worden misvormde en gestolen dieren geofferd (hoofdstuk1).
  • De priesters geven slecht onderwijs (hoofdstuk2).
  • Er is een slechte huwelijksmoraal (hoofdstuk2).
  • De tienden worden niet gebracht (hoofdstuk3).
  • Er is sociaal onrecht (hoofdstuk3).

De mensen zeggen, dat het voordeliger is om God niet te dienen (Mal.3:13-15) en zo minachten ze zijn naam.

De HEER belooft voorspoed, nu en in de toekomst, áls ze zich bekeren: “Keer terug naar Mij –zegt de HEER van de hemelse machten-, dan zal Ik naar jullie terugkeren”(Mal.3:7).

De toekomst
Er komt een dag van oordeel, dan zal blijken wie ontzag hebben gehad voor de HEER. “Die dag zal zeker komen, brandend als een oven. Wie hoogmoedig zijn of wie zich goddeloos gedragen, zullen dan slechts stoppels zijn... Maar voor jullie die ontzag hebben voor mijn naam zal de zon der gerechtigheid...stralend opgaan”(Mal.3:19,20).

“Sol iustititae illustra nos”, “zon der gerechtigheid verlicht ons”, de zinspreuk van de Universiteit van Utrecht.

Eerst zal de heraut komen: “Let op, Ik zal mijn bode zenden, die voor Mij de weg zal effenen”(Mal.3:1, Mat.11:10, Marc.1:2).
Voordat de dag van de HEER aanbreekt, die groot is en ontzagwekkend, stuur ik jullie de profeet Elia”(Mal.3:23, Mat.17:10-13, Marc.9:11-13, Luc.1:17).
Johannes de Doper, die grote profeet op de overgang naar het Nieuwe Verbond, wordt aangekondigd. Maar het volk zal nog vier en halve eeuw moeten wachten.

De wet en de profeten
Als Jezus op de berg Tabor wordt verheerlijkt, verschijnen Mozes en Elia (Mat.17, Marc.9, Luc.9, 2Petr.1).

De berg Tabor

Daar wordt duidelijk, dat onze Heiland de vervulling is van alles wat in het Oude Verbond onder de wet (Mozes) en de profeten (Elia) is verkondigd.
Voor de tijd daarvoor wijst Maleachi de richting aan: “Houd je aan het onderricht van Mozes...Voordat de dag van de HEER aanbreekt...stuur Ik jullie de profeet Elia”(Mal.3:22,23).

 

Bronvermelding:

Afbeelding 1:
Bron: https://live.staticflickr.com/2021/2513624392_471e3b83cb_b.jpg
Afbeelding 2:
Bron: https://live.staticflickr.com/3288/2901928459_32ca57d62a_b.jpg
Afbeelding 3:
Bron: https://f.eu1.jwwb.nl/public/g/y/d/temp-ekjkjjsdbaiqoumdnvrl/pasted-imageTueApr142020232226GMT0200Midden-Europesezomertijd.png
Gebruikte literatuur:
Bron: K.Deddens, Maleachi’s dialogen, Oosterbaan en le Cointre, 1970