Johannes de Doper 28-30 n.C.

In het vijftiende jaar van de regering van keizer Tiberius,..., richtte God zich in de woestijn tot Johannes, de zoon van Zacharias” (Luc.3:1).
Het begin van het optreden van Johannes de Doper is precies gedateerd, wanneer hij is gevangen genomen en onthoofd is niet nauwkeurig bekend, vermoedelijk zo’n twee jaar later.
Johannes is een half jaar eerder geboren dan de Here Jezus, in een priesterfamilie. De engel Gabriël getuigt van hem: “Hij zal vervuld worden van de Heilige Geest terwijl hij nog in de schoot van zijn moeder is, en hij zal velen uit het volk Israël naar de Heer, hun God, terugbrengen. Hij zal voor Hem uitgaan met de geest en de kracht van Elia, om ouders met hun kinderen te verzoenen en om van zondaars rechtvaardigen te maken, en zo zal hij voor de Heer een volk gereedmaken” (Luc.1:15-17). Het is de weerklank van de laatste woorden van Maleachi*) (Mal.3:23,24).

Openbaar optreden
Na 32 jaar voorbereiding in de woestijn ten oosten van de Jordaan,  begint zijn openbare optreden: hij doopt een doop van bekering en vergeving; en hij preekt, dat er geen vergeving is zonder bekering. In alle vier de evangeliën wordt aangegeven dat hij de profetie van Jesaja vervult: “Hoor, een stem roept: “Baan voor de HEER een weg door de woestijn, effen in de wildernis een pad voor onze God”” (Jes.40:3).

 

 

 

 

 

 

Johannes is de heraut van het koninkrijk dat komt. Hij is de laatste profeet van het Oude Testament en de grootste! De Here Jezus zegt: “Ik zeg jullie: van allen die geboren zijn uit een vrouw is niemand groter dan Johannes” (Luc.7:28).
Maar de farizeeën en wetgeleerden verwerpen hem (Luc.7:24-35)**).

Zijn invloed
Door de werking van de Heilige Geest heeft Johannes’ prediking grote invloed. “Alle inwoners van Judea en Jeruzalem stroomden toe en lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan, waarbij ze hun zonden beleden” (Marc.1:5). Hij staat in groot aanzien bij de mensen. De Joodse leiders vallen de Here Jezus op allerlei manieren aan, onder andere door zijn bevoegdheid ter discussie te stellen. Maar over Johannes de Doper durven ze niets te zeggen, uit angst voor de mensen, “omdat iedereen ervan overtuigd is dat Johannes een profeet was” (Luc.20:6).

Herodes Antipas denkt, dat de Here Jezus Johannes de Doper is, die uit de dood is opgestaan (Mat.14:2); en later kent Apollos alleen de doop van Johannes, als hij in Efeze werkt en doopt (Hand.18:25).
Johannes de Doper is enorm invloedrijk.

De heraut
De belangrijkste doophandeling van Johannes is de doop van Jezus. Bij die doop daalt de Heilige Geest als een duif op Jezus neer en klinkt er een stem uit de hemel: “Jij bent mijn geliefde Zoon, in Jou vind Ik vreugde” (Marc.1:11). Het is het begin van het openbare optreden van onze Heer.

 

 

 

 

 

Jonannes zelf geeft duidelijk aan, dat hij de messias niet is, maar de wegbereider (Luc.3:15-17), “...er komt iemand die machtiger is dan ik...” Geleidelijk aan wordt steeds meer duidelijk, dat achter deze grote profeet een nog veel grotere profeet en leraar oprijst, onze heiland Jezus Christus.

Zijn einde
Als Johannes de Doper kritiek uit op Herodes Antipas, vanwege het overspel met Herodias, de vrouw van zijn broer, wordt hij gevangen gezet. Later wordt hij tijdens een feest onthoofd op aandringen van Herodias.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zijn aardse einde is gewelddadig zoals bij veel van zijn voorgangers (Hebr.11:32-40).

“Al deze mensen, die van oudsher om hun geloof geprezen worden, hebben de belofte niet in vervulling zien gaan omdat God iets beters had voorzien, en Hij hen niet zonder ons de volmaaktheid wilde laten bereiken.”

 

*) Johannes gaat uit in de geest en de kracht van Elia, “hij is Elia, die komen zou” (Luc.1:17, Mat.11:14), maar hij is niet de persoon Elia (Joh.1:21). De persoon Elia treedt op bij de verheerlijking op de berg (o.a. Mat.17:1-7).
**) “Toen we voor jullie op de fluit speelden, wilden jullie niet dansen, toen we een klaaglied zongen, wilden jullie niet treuren” (Luc.7:32). Op geen enkele wijze zijn de Joodse rabbi’s te overtuigen, dat het koninkrijk gekomen is. Ze verwerpen de ascetische Johannes de Doper en ze verwerpen de Here Jezus, die midden in het leven staat.

 

 

 

Bronvermelding:

Afbeeldingen:
Afbeelding 1:https://static.miraheze.org/christipediawiki/2/23/Johannes_de_Doper_kaart-Access_Foundation.jpg

Afbeelding 2: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/16/Idstein%2CUnytsjerke._Doop_fan_Jezus_%28Michael_Angelo_Immenraet%29.jpg/800px-Idstein%2CUnytsjerke._Doop_fan_Jezus_%28Michael_Angelo_Immenraet%29.jpg?20170907154703
Afbeelding 3: https://live.staticflickr.com/7398/8970263460_a9c32d7fb5.jpg

Literatuur:
Behalve de literatuur, genoemd op de website is ook gebruik gemaakt van:

Dr. Jakob van Bruggen: Lucas, het evangelie als voorgeschiedenis, Kok, Kampen, 1996.

Aanrader om te beluisteren: https://bijbelstudiesnt.nl/kroongetuigen  door Jakob van Bruggen.