Hizkia 715-686

2 Koningen 18-20
2 Kronieken 29-32
Jesaja 36-39

Hizkia wordt in Kronieken Jechizkia genoemd. Hij is de zoon van de goddeloze koning Achaz. Zijn moeder is Abi (of Abia) de dochter van Zecharja. Of dit de priester Zecharja (2Kron.29:13) betreft, weten we niet; maar het zou wel de opvallende hervorming van Hizkia ten opzichte van zijn vader kunnen verklaren.

Hizkia is waarschijnlijk ongeveer 10 jaar coregent geweest van zijn vader Achaz. Daarom staat er in 2 Koningen18:1, dat hij koning wordt in het derde jaar van koning Hosea van Israël. Hizkia maakt dus als coregent de inname en verwoesting van Samaria mee.

Als zijn vader sterft, is Hizkia vijfentwintig jaar en hij begint meteen met hervormingen: de tempel wordt weer opengesteld, alle afgodsbeelden worden eruit verwijderd en de tempel wordt gereinigd. Daarna wordt Pesach gevierd, voor het eerst sinds koning Salomo (!) op deze grote schaal, bestemd voor álle Israëlieten. Voor het Pesachfeest worden namelijk ook de Israëlieten uit de noordelijke stammen uitgenodigd, maar de boden worden meestal uitgelachen. Sommigen uit Aser, Manasse en Zebulon komen echter wel.

De Filistijnen hadden tijdens de regering van koning Achaz diverse Judese steden en dorpen ingenomen, nu worden de Filistijnen teruggedreven tot aan Gaza. Dit is geheel overeenkomstig de profetie van Jesaja (Jes.14:28-32).

Hizkia laat een ondergrondse watertunnel aanleggen, die begint bij de Gichonbron en eindigt bij de vijver van Siloam binnen de stad. Dit is een waar meesterwerk, 533 m lang. De Gichonbron wordt afgedekt, zodat eventueel aanvallende troepen geen water ter beschikking hebben.

De Hizkia tunnel van de Gichonbron naar de Siloamvijver

Later komt Hizkia in opstand tegen de koning van Assyrië, koning Sanherib. Hij wil niet langer zijn vazal zijn. Maar na enkele jaren trekt koning Sanherib van Assyrië op naar het gebied van de Filistijnen met een geweldig groot leger en hij neemt Lachis in. Hizkia stuurt de koning de bijdrage die hij vraagt: een grote hoeveelheid goud en zilver, maar Sanherib wil Jeruzalem toch innemen. En Sanherib heeft haast, want koning Tirhaka van Nubië (en farao van Egypte) is tegen hem opgetrokken. Hij stuurt hoge afgezanten naar Jeruzalem, die Jahweh beledigen en Hizkia bespotten, zij eisen de overgave. En wat doet Hizkia? Hij gaat naar de tempel en legt de brief neer voor Gods aangezicht. Door de mond van Jesaja zegt de HEER redding toe en 185.000 man van de Assyriërs wordt in de nacht gedood door de engel van de HEER. Sanherib keert terug naar Nineve en wordt later vermoord door zijn zonen, terwijl hij in de tempel van zijn god Nisroch neerknielt. Díe afgod kon hem dus niet redden.

Paarse pijlen: veldtocht van Sanherib
Rode pijlen: combinatie van Nubische en Egyptische strijdkrachten, die Juda te hulp komen

Hizkia vergaarde zeer veel rijkdom en roem” (2Kron.32:27). Hij stijgt bij de andere volken in aanzien.

Maar de HEER laat hem dodelijk ziek worden. Hizkia bidt en smeekt de HEER en de profeet Jesaja, die hem eerst had aangezegd, dat hij zou sterven, mag nu aankondigen, dat hij in drie dagen weer genezen zal zijn.

Hizkia wordt hoogmoedig. Het lijkt wel of hij op eigen kracht genezen is.
Er komen gezanten van de koning van Babylonie, Berodach-Baladan, op bezoek om Hizkia te feliciteren. Berodach-Baladan is de aartsvijand van Assyrië en hij zoekt bondgenoten. Hizkia is ingenomen met hun bezoek en laat ze alles zien. Maar Jesaja gaat naar Hizkia toe en zegt hem: “Luister naar wat de HEER te zeggen heeft. De dag komt dat alles wat zich in uw paleis bevindt, alles wat uw voorouders tot nu toe hebben vergaard, naar Babel zal worden weggesleept” (2Kon.20:16,17). Dan verootmoedigt Hizkia zich en daarom zal Gods oordeel pas na zijn dood worden voltrokken.

Als Hizkia sterft op 54-jarige leeftijd komt heel Juda en Jeruzalem hem eer bewijzen. Hij wordt begraven in de tuin van het paleis, aan de weg naar de koningsgraven.

 

Bronvermelding:

Afbeelding 1:
Bron: Access Foundation. jpg, CC BY-SA 4.0
Afbeelding 2:
Bron: Zaine Ridling, Bible Atlas, Acces Foundation CC BY-SA 4.0