Ezra 458-444

Ezra 7-10*)
Nehemia 8
Ezra is een nazaat van Chilkia, de hogepriester, die destijds (onder koning Josia van Juda) het wetboek terugvond in de tempel. Hij is dus priester, maar ook een wetgeleerde (Ezra7:6)**), de eerste schriftgeleerde, die we in de bijbel tegenkomen.

Het is nu tachtig jaar na de eerste terugkeer uit de ballingschap en er wonen nog steeds veel Joden ten zuidoosten van Babel.
De Perzische koning Artaxerxes I is Ezra goed gezind en staat hem toe om naar Jeruzalem te vertrekken met een grote groep mensen. Hij krijgt goud en zilver mee van de koning en zijn raadgevers; tevens tempelgerei, dat kennelijk nog in Babel was achtergebleven. En ook een aanbevelingsbrief voor de gouverneur en de schatmeesters van de satrapie Trans-Eufraat, de provincie waar Juda toe behoort. Zij moeten alle kosten vergoeden die gemaakt worden voor het opknappen van de tempel en voor de offers. Bovendien zijn alle Joden, die dienst doen in de tempel vrijgesteld van belastingen.

De opdracht aan Ezra is om iedereen bekend te maken met de wet van Jahweh en een goede rechtsspraak te organiseren (de brief van Artaxerxes I staat in Ezra7:11-26).

Van Babel naar Jeruzalem

Ezra maakt een tussenstop bij het Ahawa kanaal om priesters en tempeldienaren te vragen om mee te gaan. Ezra roept een vasten uit en een biddag en daarna gaan ze op reis. De HEER beschermt hen, want zonder overvallen bereiken ze hun bestemming al in 4 maanden! En dat is verbazend met al de rijkdom, die ze bij zich hadden.

Het is aannemelijk, dat Ezra ook de Thorarol bij zich heeft. Later leest hij daaruit voor (Neh.8:2).

In Jeruzalem en omgeving blijken misstanden aanwezig, want de Israëlieten***) hebben meisjes uit het land tot vrouw genomen en hebben de afgoderij van de plaatselijke bevolking overgenomen. De leiders van het volk gaven hierin het slechte voorbeeld.
Ezra is totaal verbijsterd en spreekt een boetegebed uit (Ezra9). Daarna wordt een commissie benoemd, die zorgt dat alle uitheemse vrouwen worden weggestuurd (Ezra10).
Daarna kan Ezra zich wijden aan het onderwijs uit de wet van Mozes.

Dertien jaar later keert Nehemia uit de Perzische hoofdstad Susa terug met een groep ballingen en begint meteen met de herbouw van de stadsmuur. Als de muur klaar is, is er een bijeenkomst voor de Waterpoort.

Ezra leest voor uit de wet van Mozes op het plein voor de Waterpoort.

De samenkomst van het voltallige volk vindt plaats op de eerste dag van de zevende maand, Tisjri (dat valt in het najaar). Ezra leest voor uit het wetboek en de Levieten geven uitleg aan het volk. Twee weken later wordt het Loofhuttenfeest gevierd. Alle zeven dagen van het Loofhuttenfeest wordt er uit het wetboek voorgelezen (Neh.8:18).

*) De hoofdstukken 1-6 van het boek Ezra gaan over de tijd vóór de terugkeer van Ezra.

**) Ezra is dus geen koning of gouverneur van Israël, hij is priester en leraar. Op het bordje bij het pad is de achtergrondkleur rood, de kleur van hen die een regeerambt bekleden. Omdat Ezra wel duidelijk leiding geeft aan het volk, is deze kleur gekozen. Maar geen enkele kleur is helemaal juist...

***) In het boek Ezra en Nehemia wordt gesproken over “Israëlieten”, het onderscheid tussen Judeeërs en andere Israëlieten is nu opgeheven, het is één volk en het heeft één herder (Ezech.37:15-28) .

 

 

Bronvermelding:

Afbeelding 1:
Bron: https://static.miraheze.org/christipediawiki/9/99/Terugkeer_van_Joodse_ballingen_naar_Juda_-_Access_Foundation.jpg
Afbeelding 2:
Bron: https://search.openverse.engineering/image/f8cb5d7b-8acb-47a9-aab5-7bbe5449de82
Afbeelding 3:
Bron: https://static.miraheze.org/christipediawiki/8/8f/Ezra_leest_voor_in_de_tempel.jpg