De drie grote feesten 1401
Twee maanden na de uittocht uit Egypte ontvangt Mozes uit Gods hand de Thora, de wet. Dit gebeurt op de berg Sinaï. Dan worden ook de drie grote feesten ingesteld:
-- Pesach
-- het Wekenfeest
-- het Loofhuttenfeest
Bij de uittocht uit Egypte wordt het Pesachfeest ingesteld. De maand Nisan (ook wel Abib) is de maand van de uittocht en is voortaan de eerste maand van het jaar. Het Pesach wordt gevierd van de 14e tot de 21e Nisan (in de vitrinekast en in de paragraaf “achtergrond informatie" op de website staat een uitleg van de tijdrekening en de indeling van de feesten). De joodse dag begint om 18.00 uur. Op het Pesachfeest wordt dan een maaltijd gehouden, waarvoor een paaslam wordt geslacht. Er worden ongezuurde broden gegeten en wijn (4 ronden) gedronken.
Sederavondmaaltijd, op de avond aan het begin van Pesach, (ongezuurd) brood en wijn
Op de avond voor hun vertrek uit Egypte wordt door de Israëlieten voor de eerste keer het Pesachmaal gehouden. Er wordt een lam geslacht, het bloed wordt aan de deurposten gestreken. De verderfengel, die de eerstgeborenen in Egypte moest doden (de tiende plaag) gaat voorbij aan de huizen, waar het bloed van het lam aan de posten is gestreken.
In het nieuwe testament is Pesach (of Pascha) overgegaan in het Paasfeest. "Ons Pesachlam, Christus, is geslacht" (1 Kor. 5:7).. Johannes hoort het lied van de 4 wezens en de 24 oudsten: “Want u bent geslacht en met uw bloed hebt u voor God mensen gekocht uit alle landen en volken, van elke stam en taal " ( Op. 5:9).
Israël trekt weg uit Egypte bij volle maan. Ze vertrekken in grote haast met nog ongezuurd deeg in de baktroggen. Daarom is het herdenkingsfeest het feest van de ongezuurde broden.
Tegelijk met de instelling van Pesach wordt ook de volgende regel ingesteld: alles wat als eerste de moederschoot verlaat bij mens en dier is aan de Heer gewijd.
Paulus spreekt later over de opstanding der doden en hij verwijst naar het feest van de eerstelingen. 1 Kor. 15:20 (NBG vertaling): "Christus is opgewekt uit de dood, als eersteling van hen die ontslapen zijn".
Precies twee maanden na het vertrek uit Egypte komen de Israëlieten bij de Sinaï aan, het is dus opnieuw volle maan. Daar wordt de instelling van Pesach herhaald en uitgebreid met de twee andere grote feesten: het Wekenfeest en het Loofhuttenfeest.
Het Wekenfeest valt zeven weken na Pesach en markeert het einde van de gersteoogst en het begin van de tarweoogst. Bij Pesach worden de eerste schoven van de gersteoogst aan de Heer geofferd; bij het Wekenfeest worden twee tarwebroden geofferd. Pas daarna mogen de Israëlieten tarwebrood eten.
In het nieuwe testament is het Wekenfeest overgegaan in Pinksteren. (De naam Pinksteren komt van Pentakonta, het Griekse woord voor vijftig. In de Septuagint werd dit woord gebruikt voor het Wekenfeest.)Paulus verwijst in de Romeinenbrief naar de gang van zaken bij het Wekenfeest. Rom. 11:16 (NBG vertaling): "Zijn de eerstelingen heilig, dan ook het deeg.." (Vergelijk Numeri 15:20: "Maak van het eerste deeg een brood en sta dat af…" )
Het derde grote feest is het Loofhuttenfeest, dat in het najaar wordt gevierd. Het markeert de afsluiting van de gehele oogst, ook de wijnoogst. Het is een vrolijk, uitbundig feest. Iedereen woont in loofhutten of met loof versierde tenten.
Dit feest duurt een week en wordt gevierd in de zevende Joodse maand: Tisjri. De 1e Tisjri is een rustdag, de 10e Tisjri is Grote Verzoendag en het Loofhuttenfeest wordt gevierd van de 15e tot de 22e Tisjri.
Voor het Loofhuttenfeest is er in strikte zin geen Nieuw Testamentische opvolger. Christenen vieren het niet meer. Toch strekt de betekenis van het Loofhuttenfeest zich uit naar de verre toekomst. Want de profeet Zacharia zegt, dat alle volken in de toekomst het Loofhuttenfeest moeten vieren (Zach. 14:16-19). Dat is in profetische taal de voorzegging, dat alle volken massaal zullen optrekken om God te vereren, zoals vroeger het volk Israël bij het Loofhuttenfeest massaal naar de tempel in Jeruzalem trok.
Alle drie feesten zijn pelgrimsfeesten. In later tijd moeten alle Israëlieten naar Jeruzalem gaan voor de grote feesten.
Bronvermelding:
Afbeelding 1:
Bron: Afbeelding van Al_HikesAZAfbeelding 2:
Bron: Afbeelding PiAir (Old Skool)Afbeelding 3:
Bron: RonAlmog