Full 1
PAD VAN HOOP
..."Dit is mijn geliefde Zoon,
in Hem vind ik vreugde."
Full 1

PAD VAN HOOP

Plan van aanpak

Versie april 2021

 

Bert Runhaar

Inleiding

Toen er ideeën werden gevraagd omtrent de besteding van het legaat van broeder Hidding, was er een voorstel van Ben Smith voor het aanleggen van een wandelpad achter de vijvers van de kerk. Omdat dit idee gekoppeld was aan het voorstel om een ontmoetingsruimte aan de kerk te bouwen, is dit plan niet uitgevoerd. Al veel langer bestond bij mij het idee om een tijdpad aan te leggen van de bijbelse tijd en de plaats in de tijd van de profeten. Het huidige plan voor een bijbels tijdpad combineert deze twee gedachten.

De bedoeling is dat dit pad vanaf het (post)schuurtje loopt, voor de heg langs en dan achter de grote achterste vijver langs, om dan aan de andere zijde bij de heg (achter de voorste vijver) weer te eindigen. Vandaar komt er dan een verbindingspad naar de bestrating naast de kerk. Zie de tekening.

Het moet een leerpad worden, dat er toe leidt, dat de wandelaar meer inzicht krijgt in de samenhang van de bijbelse geschiedenis vanaf de uittocht uit Egypte tot aan de komst van de Messias.

Het pad wordt 145 meter lang en zal “Pad van Hoop”gaan heten. Iedere meter van het pad komt overeen met 10 jaar bijbelse geschiedenis. Het verbindingspad naar de kerk wordt 25 meter lang.

Bij het uitwerken van de plannen is er met velen overleg geweest. De belangrijkste adviseurs staan op het voorblad(deze staan nu bij 'medewerkers'), maar ook vele anderen hebben een duit in het zakje gedaan.

Inmiddels hebben de drie “Morgenlichtgemeenten” (BOZ overleg) instemming met het plan betuigd en daarna heeft ook de CBM toestemming gegeven voor uitvoering. Daarbij zijn enkele voorwaarden gesteld.

Het project kent geen doelstelling wat betreft de timing, maar het is wel verstandig om de vaart er in te houden, zodat iedereen betrokken blijft. Het is een groeiproject: als het pad er ligt zal eerst de markering van de tijden worden aangebracht, dan de markeringen van de diverse overheden, die over Israël (later alleen Juda) geregeerd hebben. Daarna volgen de markeringen van belangrijke gebeurtenissen in de bijbelse historie (bijv.: instellen Pesach, Septuagintvertaling, etc) en de markeringen van de profeten.

Het is de bedoeling, dat op de markerende bordjes een QR-code komt, waardoor extra informatie over de betreffende koning of profeet is in te zien.

Later zijn nog toevoegingen mogelijk, als daar animo voor is, bijv. aanplant van bomen en planten uit de bijbeltijd, maquette van de tempel, verlichting van het kruis etc. Ook is het mogelijk om correcties aan te brengen, als er een fout is gemaakt of als er nieuwe inzichten zijn, bijvoorbeeld over de tijdsindeling.

Doelstelling

Onze opgestane HEER geeft aan de Emmaüsgangers uitleg over de duiding van de geschiedenis en uitleg van de profeten. Lucas 24:27: “Daarna verklaarde hij hun wat er in al de Schriften over hem geschreven stond en Hij begon bij Mozes en de profeten.” En de reactie van de Emmaüsgangers is: “Brandde ons hart niet toen hij onderweg met ons sprak en de Schriften voor ons ontsloot?” (24:32) Dat niveau van uitleg kunnen wij niet evenaren. Maar we moeten wel proberen de profetieën uit het Oude Testament te begrijpen. Petrus schrijft in zijn tweede rondzendbrief over de verheerlijking op de berg (waar hij zelf bij was): “Ons vertrouwen in de woorden van de profeten is daardoor alleen maar toegenomen. U doet er goed aan uw aandacht altijd daarop gericht te houden, als op een lamp die in een donkere ruimte schijnt,…” (2 Petrus 1:19).

Het is de bedoeling om met dit leerpad ondersteuning te geven bij de bijbelstudie en om de uitspraken van de profeten in de juiste tijd en omstandigheden te kunnen plaatsen. Het pad is dus een hulpmiddel. Tevens kan het een plek zijn voor meditatie. Maar je kunt er ook gewoon wandelen. En als je langzaam wandelt, zie je dan steeds meer.

De aanleg van het pad is dus pas compleet, als ook de profeten daar een markering hebben gekregen. Dat laatste is ook het moeilijkste onderdeel van het project.

Het pad loopt uit op het kruis. Vanaf het laatste gedeelte van het pad kun je dat al zien staan. Vanaf Pinksteren gaat het woord de hele wereld in. Dan is er dus niet meer één pad, maar vele paden, alle kanten op.

Gemeenteleden van de drie “Morgenlichtkerken” kunnen van het pad gebruik maken, maar het is de hoop, dat ook nog vele anderen daar zullen lopen, om hun geloof te versterken. Verder kan het gebruikt worden door catechisatiegroepen etc. of bijv. voor een kerstlichtjestocht(je).

Praktische uitvoering

De bomen die langs de route staan, zullen worden opgesnoeid, zodat er geen overhangende takken zijn en er genoeg licht is. Henk Nijland wil dat verzorgen, uiteraard met enkele helpers. De bomen, die er staan mogen ook in het voorjaar wel gesnoeid worden. Dat maakt niet zoveel uit.

Voor het pad zelf is gekozen voor een bodem bedekking met houtsnippers, een laag van 8 cm dik. Dat is goedkoper en sneller aan te brengen dan een verhard pad. Bovendien geeft het een natuurlijke uitstraling, die past in de omgeving. Wel moeten de houtsnippers worden aangevuld na enkele jaren. En het pad is niet rolstoel toegankelijk.

Het pad wordt 1,20 meter breed en moet in dwarse richting horizontaal komen te liggen. Omdat het eenrichtingsverkeer is op het pad, moet 1,20 meter voldoende zijn. Naast het pad komt aan de linkerzijde een strook van 50 cm met houtsnippers. Hierin komen paaltjes te staan met aanduidingen van de machthebbers over Israël (2 rijen nodig). Aan de rechterzijde van het pad komt een strook met houtsnippers van 30 cm. Hierin komen de paaltjes te staan met de aanduidingen van de profeten. De stroken aan weerszijden van het pad hoeven niet horizontaal te liggen. De bedekking met houtsnippers op de taluds aan weerszijden is nodig omdat gras maaien bijna onmogelijk is als er zoveel paaltjes staan.

Er wordt geen worteldoek gebruikt, omdat er dan risico is, dat het pad glibberig wordt.

Mocht na enkele jaren blijken, dat het toch gewenst is om een verhard pad te hebben, dan kan dat alsnog, zodra er geld voor is.

Voordat de houtsnippers kunnen worden aangebracht, moeten graafwerkzaamheden worden verricht. Het pad zelf moet horizontaal worden gemaakt en 5 cm uitgegraven. De stroken aan weerszijden moeten van begroeiing worden ontdaan.

Na de eerste passage van de heg is er een schuin gedeelte, dat moet worden uitgegraven, direct naast de vijver. Aan het einde van het pad, 3,3 meter na de heg komt een kruis te staan. Om dit te kunnen neerzetten moet een betonblok in de grond worden ingegraven. Om in de toekomst het kruis eventueel te kunnen verlichten, is het verstandig om tijdens de graafwerkzaamheden meteen een stroomkabel te leggen van het kerkgebouw naar het kruis.

Het kruis aan het einde van het pad is in ontwerp. Het wordt waarschijnlijk van hardhout (bijv Douglas) en moet stevig worden bevestigd, zodat het niet kan omvallen of omwaaien. Er wordt gedacht aan een grootte van 5 of 6 meter. Roel Godeke is bezig met het ontwerp. Er zal een proefopstelling worden gemaakt van steigerhout om met een groepje aanwezigen te kijken wat de beste stand is en de beste grootte. Zowel vanaf het laatste deel van het pad als vanaf de openbare weg moet het er goed uitzien. Het pad eindigt bij het kruis, met de mogelijkheid om eromheen te lopen. Daarna is er een verbindingspad naar de bestrating rondom de kerk. Dit verbindingspad is 1,20 meter breed en heeft geen zijstroken.

Voor de markeringen langs het pad wordt gebruik gemaakt van vierkante Azobé paaltjes, 8x8 cm, die geschilderd worden. De bovenzijde van de paaltjes wordt een beetje schuin afgezaagd, zodat er een metalen bordje op kan worden bevestigd. We denken aan een bordje van 10x20 cm, waarop de naam, de periode van optreden en de QR-code wordt aangegeven. Via de QR-code kan dan verdere informatie over de betreffende persoon worden bekeken.

De paaltjes worden in een bepaalde kleur geschilderd, die een periode aangeeft, bijv. Koningen rood, profeten bruin, rechters groen etc.

Het pad heeft geen verlichting. Na zonsondergang is het pad gesloten. Op het jaar nul (dat overigens niet bestaat), dus naast de heg, komt een afsluitend hek, dat ’s avonds en ’s nachts op slot zit (Albert Altena zal het sluiten en openen verzorgen). Er is voor gekozen om bij de eerste passage van de heg geen hek te plaatsen, omdat dit uit het zicht ligt.

Als het blijkt, dat het pad aan het begin dicht langs de vijver komt te lopen (dit weten we na de graafwerkzaamheden) moet daar ook een beschermend hekje komen, zodat niemand in het water valt of glijdt.

Bij het begin van het pad wordt een informatiebord geplaatst. Het kan een vitrinekastje zijn, dat op de wand van de schuur wordt bevestigd. Daarvoor komt een betegeld plaatsje.

De grote achterste vijver is mooi. Het zou nog mooier zijn als deze werd uitgebaggerd en opgeknapt. Nu de vijver meer in het zicht komt, is dat te overwegen. Het besluit daarover en de eventuele uitvoering daarvan laten we aan de CBM over. Het valt buiten dit project.

Veiligheid

We willen ongewenste gasten en vandalisme zoveel mogelijk vermijden. Het pad is daarom niet verlicht en ’s avonds afgesloten aan de (zichtbare) voorzijde. Veiligheid is ook de reden, dat het ontwerp is gewijzigd: het pad eindigt nu bij de heg, terwijl eerder was bedacht om het te laten eindigen bij de inrit (dus bij het stoplicht).

Vanwege de veiligheid is er (voorlopig) ook voor gekozen om geen bankjes neer te zetten. Bankjes zijn erg uitnodigend, dat kan een voordeel en een nadeel zijn.

Als de CBM nog verdere ideeën heeft om de veiligheid te verhogen, houden wij ons aanbevolen.

Als het later nodig mocht blijken om ook aan het begin een afsluitend hek te plaatsen, dan kan dat alsnog.

Jeugd

Het is de bedoeling om de jeugd van de drie gemeenten te betrekken bij de uitvoering. Dit kan zowel bij de praktische uitvoering als bij de fondswerving of bij het maken van de site. Hiertoe zijn nu nog geen stappen ondernomen.

Tijdlijn

Er wordt een tijdsindeling gemaakt vanaf de uittocht uit Egypte tot aan de komst van de beloofde messias. Er is onzekerheid over de datering van de uittocht uit Egypte. Wij volgen de visie van prof J.G. van der Land, die argumenten geeft voor de visie dat farao
Amenhotep II de farao van de uittocht is. Hij is gestorven in 1401 v.C. Waarschijnlijk is hij verdronken in de Rietzee bij de achtervolging van de Israëlieten en is zijn lijk gevonden en gebalsemd door de Egyptenaren. Zijn mummie is in 1898 gevonden in een niet goed afgewerkte grafkamer, waar hij kennelijk overhaast is bijgezet. Hij was een lichamelijk sterke en ook een wrede farao; hij stief in de kracht van zijn leven, ongeveer 45 jaar oud. Hij werd niet opgevolgd door zijn oudste zoon (omgekomen bij de tiende plaag) maar door een jongere zoon. De klassieke opvatting was, dat de uittocht plaatsvond in 1445 v.C. Een jongere opvatting is, dat de uittocht gedateerd moet worden rond 1260 v.C. Wij volgen prof. Van der Land in zijn argumentatie van een uittocht in 1401 v.C. De intocht in Kanaän valt dan in 1361 v.C. Behalve dat zijn argumenten sterk zijn, geeft dit ook voldoende mogelijkheid om de Rechters ieder hun plaats in de tijd te geven.

Bij het uitzoeken van de tijdsvolgorde in de tijd van de Rechters, valt op, dat sommige rechters tegelijk optreden. Bijvoorbeeld als Ehud de Moabieten in het zuidoosten heeft verslagen heeft het land 80 jaar rust. Als er in het zuidoosten rust is, zijn er aanvallen van de Filistijnen in het zuidwesten, waarvan Samgar de Israëlieten bevrijdt en tegelijk onderdrukt Jabin de Israëlieten in het noorden, die worden bevrijd door Debora en Barak.

En Simson trad op in de tijd van Eli, evenals Jefta, Ibsan, Elon en Abdon.

Ook in de tijd van de koningen is niet alles direct duidelijk. Het begin van de tempelbouw door Salomo wordt algemeen gedateerd op 966 v.C. De verwoesting van Samaria is gedateerd in 722 v.C. en het begin van de Babylonische ballingschap op 586 v.C. Over deze data is weinig discussie. Maar als je de regeringsperioden uit het boek koningen bij elkaar optelt, kom je uit op 242 jaar voor het 10 stammenrijk (Jerobeam I – Hosea), terwijl deze periode maar 208 jaar telt, als je uitgaat van bovenstaande uitgangspunten. Net zo geldt dit voor het Judeese koninkrijk van Rehabeam tot Sedekia. Volgens de tijden uit het boek Koningen is dat opgeteld een periode van 393 jaar. In onze tijdtabel is er “maar” 344 jaar. Behalve afrondingsverschillen, speelt hier, dat tegen het einde van de regeerperiode van een koning, zijn zoon al functies kreeg als beoogd opvolger, terwijl de “oude” koning nog leefde. Deze regeerperioden worden dan vaak bij beide koningen meegeteld.

In nog latere tijden is het vaak onduidelijk, wie welke macht had over de Judeeërs (Het tienstammenrijk is nooit in zijn geheel teruggekeerd : “de verloren stammen”). Er waren onophoudelijk oorlogen en machtswisselingen. Hier moeten wij bepaalde keuzes maken. Als er teveel informatie langs het pad komt te staan, raakt het overzicht zoek.

Tenslotte komen we bij het jaar 0 in de tijdrekening. Dit jaar bestaat niet. Na het jaar 1 vóór Christus volgt het jaar 1 ná Christus. De geboorte van onze Here Jezus vond waarschijnlijk plaats in het jaar -6 of -5. De kruisiging waarschijnlijk in het jaar 33. Na het pad komt er een kruis te staan, 3,3 meter verder (voorbij de heg), zie de tekening eerder.

Om te voorkomen, dat de wandelaar verdrinkt in een stortvloed aan informatie, worden op de bordjes slechts summiere gegevens vermeld. Alleen de naam en data. Ook komt er een QR-code op te staan, die verwijst naar verdere informatie. (Voor dat dit allemaal klaar is, vergt nog wel even werk).

De tijdlijn, die wordt aangehouden zal onvermijdelijk fouten bevatten. Ook is het mogelijk, dat er wijzigingen optreden door latere inzichten (bijvoorbeeld archeologische vondsten). Het voordeel van losse paaltjes is, dat ze te verzetten of te vervangen zijn. Bovendien komt er bij het begin van het pad een informatiebord, waarop de onzekerheden met de datering worden aangegeven.

De foto’s hierboven zijn gemaakt van een boekrol, die ik heb gemaakt, als voorbeeld voor de indeling van de paaltjes bij het pad. Gelukkig dat de adviseurs er zijn.

Met de tekst voor de QR-codes is een begin gemaakt.

Financiën

Het is de bedoeling, dat de aanleg van het pad geen kosten voor de CBM meebrengt. Daarom zal een eigen fondswerving worden opgezet, nadat de kerkenraden en de gemeenteleden zijn geïnformeerd.

Christien Dijk is bereid om een aparte grootboekrekening te openen voor dit project. Deze valt onder de bankrekening van de gemeente Hardenberg-Baalder. Deze constructie heeft het voordeel, dat er jaarlijks kascontrole plaatsvindt en dat giften vallen onder de ANBI regeling van de kerk en dus aftrekbaar zijn van de belasting (voor zover dat nog kan).

De bedoeling is, dat de kosten van de aanleg onder de € 10.000,-- blijven.

Niet alles hoeft en kan meteen worden uitgevoerd. Met 1500 gemeenteleden moet het geld wel bij elkaar te krijgen zijn. Het staat de individuele gemeenten ook vrij om uit de kerkkas een bijdrage te geven. Vanuit het restant van het legaat van broeder Hidding kan misschien ook een donatie aan het project gedaan worden.

Afsluiting

Het plan is hier vrij uitvoerig beschreven, maar het kan altijd nodig blijken, om, al werkende weg, wijzigingen aan te brengen.

Als het pad gerealiseerd is, zal het beheer (op wat langere termijn) worden overgedragen aan de CBM.

Tot nu hebben we veel enthousiaste reacties gekregen.