Ezechiël 593-571

Ezechiël betekent “God is sterk” of “God maakt sterk”. Ezechiël is een priester. Hij wordt weggevoerd naar Babel bij de tweede wegvoering in 597, tegelijk met koning Jojachin, en komt terecht in de Joodse nederzetting aan het Kebarkanaal.

Het Kebarkanaal

Ezechiël is een tijdgenoot van Jeremia en Daniël. Terwijl Jeremia profeteert in Jeruzalem en Daniël aan het hof in Babel is, profeteert Ezechiël onder de Joodse ballingen.

Het Kebarkanaal ligt ten zuiden van Nippur, ten zuidoosten van Babel.

Als Ezechiël 30 jaar is, wordt hij door de hand van de HEER gegrepen en krijgt hij zijn eerste visioen; dat is in het vijfde jaar van zijn ballingschap (Ezech.1:1-3). In dat visioen ziet hij de “stralende verschijning van de HEER”, verbijsterend en ontzagwekkend.
Hij wordt naar de ballingen gestuurd om te profeteren, “-of ze nu horen willen of niet”.  Als teken daarvan moet hij een boekrol opeten, daarop staan klaagliederen geschreven.
De verschijning van de HEER is zo verpletterend, dat Ezechiël geheel uit het lood is geslagen. Hij zit zeven dagen verdoofd tussen zijn landgenoten (Ezech.3:15).

Daarna wordt Ezechiël door de HEER als wachter voor het volk Israël aangesteld. “Mensenkind” wordt hij genoemd, strikt onderscheiden van de machtige God.

Ezechiël heeft de profetieën opgeschreven, want ze staan in de ik-vorm (eerste persoon enkelvoud). De profetieën zijn in chronologische volgorde opgeschreven en daardoor gemakkelijker te begrijpen dan bijvoorbeeld die van Jeremia.
Eerst wordt geprofeteerd over de ondergang van Jeruzalem en Juda (hoofdstuk 1-24). Daarna over het oordeel over de omliggende volken (hoofdstuk 25-32 en 35). Het laatste deel gaat over het herstel van Juda en Jeruzalem en de tempeldienst (hoofdstuk 33-48).

Het eerste deel

Deze visioenen ziet Ezechiël in de jaren 593-586 (in 586 wordt Jeruzalem verwoest).

Regelmatig komen de oudsten uit de kring van de ballingen Ezechiël opzoeken. Aan hen en aan alle ballingen wordt het oordeel over Juda en Jeruzalem getekend. Ezechiël moet niet alleen met woorden zijn boodschap overbrengen, hij moet die ook uitbeelden:

  • Ezechiël moet meer dan een jaar op zijn zij liggen, met touwen vastgebonden, en profeteren in de richting van een tekening van Jeruzalem.
  • Hij moet met een scherp zwaard zijn hoofdhaar en baard afscheren en de haren verbranden, fijnhakken en verstrooien: zó zal het de inwoners van Jeruzalem vergaan.
  • Hij moet zijn spullen inpakken en ’s nachts als balling er op uit trekken.
  • Plotseling sterft de vrouw van Ezechiël, hij mag niet treuren.
  • Aan het einde van deze serie profetieën wordt Ezechiël stom. Hij kan pas weer spreken, als er een overlevende uit Jeruzalem naar Ezechiël komt om hem te berichten, dat de stad is gevallen (Ezech.24:25-27 en 33:21,22).

Het dieptepunt van de visioenen is toch wel het bezoek aan de tempel in Jeruzalem. In dat visioen ziet hij welke afgoderij daar wordt bedreven, er worden zelfs kindoffers gebracht. De stralende verschijning van de HEER is opnieuw aanwezig en verplaatst zich vanuit de tempel naar de Olijfberg: God wil niet meer wonen in de tempel in Jeruzalem (Ezech.8-11).

Ook het koningschap in Juda zal worden beëindigd (Ezech.17). Maar toch is er hoop voor de toekomst: “Dit zegt God, de HEER: Ikzelf zal uit de top van de hoge ceder, tussen de bovenste takken, een teer twijgje wegplukken, en dat zal Ik planten op een hoge en verheven berg...” (Ezech.17:22), de Messias komt!

Een ceder

Het tweede deel

Daarna profeteert Ezechiël tegen de volken, die Israël omringen (hoofdstuk 25-32 en 35), vooral tegen Tyrus en tegen Egypte. In het diepst van de onderwereld is het graf van de farao te vinden. “En daar liggen alle heersers... Het land van de levenden heb Ik vervuld met angst voor de farao, maar nu komt hij met zijn volk te liggen te midden van de onbesnedenen en de gesneuvelden-zo spreekt God, de HEER” (Ezech.32:30-32).

Het derde deel

In Ezechiël 18 en 33 wordt benadrukt, dat ieder mens zelf verantwoordelijk is voor zijn daden en niet zijn ouders of iemand anders. Maar de profeet draagt zijn eigen verantwoordelijkheid: hij is de wachter, hij moet waarschuwen.

Vanaf hoofdstuk 34 profeteert Ezechiël over de toekomst: God zal een goede herder aanstellen, die vrede en leven zal brengen (herkent u het?). Dorre doodsbeenderen worden weer levend (hoofdstuk 37:1-14), Juda en Jozef zullen weer één volk zijn (hoofdstuk 17:15-28).
Deze profetieën gaan zowel over de komende tijd (Zerubbabel en de heersers na hem), als over de komst van de Messias en het toekomstige vrederijk.

Ezechiël en Openbaring

In het Nieuwe Testament worden de beelden, die Ezechiël ziet regelmatig aangehaald, met name in het boek Openbaring:

  • Dorre doodsbeenderen worden weer levend (Ezech.37:10, Op.11:11)
  • De oorlog tegen Gog, de koning van Magog (Ezech.38,39, Op.20:7-10). *)
  • De rivier van levend water (Ezech.47:1-12, Op.22:1,2)
  • Het nieuwe Jeruzalem met zijn poorten (Ezech.48:31, Op.21:1,2)

En nog meer...

Ezechiël is de moeite waard om regelmatig te lezen, sla het niet over a.u.b.

*) Ezechiël voorziet een grote oorlog tegen Gog, de koning van Magog. Zijn  leger zal worden vernietigd (hoofdstuk 38 en 39). Op korte termijn (toch nog 300 jaar later...) gaat dit waarschijnlijk over het rijk van de Seleuciden, dat reikte van Klein-Azië tot aan het huidige India. Het was een enorm goddeloos rijk en de verschrikkelijke afgoderij was de aanleiding tot de opstand van de Makkabeeën.
Groen: het Seleucidische rijk
Maar dit beeld van Gog (“de gruwel der verwoesting”, Dan.9:27, 1Mak.1:54, Mat.24:15) is ook het beeld van de tegenstander, de Satan, die in het NT wordt getekend. Johannes op Patmos beschrijft de macht van deze tegenstander (Op.20:8-10). De HEER zal hem en zijn leger vernietigen en de vogels zullen zich tegoed doen aan hun vlees (Ezech39:17-20, Op.19:17,18).

 

Bronvermelding:

Afbeelding 1:
Bron: https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fslideplayer.nl%2Fslide%2F15854004%2F&psig=AOvVaw1v35XhG0TiGYEg8YgTOObg&ust=1645783908596000&source=images&cd=vfe&ved=0CAsQjRxqFwoTCICR8vyMmPYCFQAAAAAdAAAAABAD
Afbeelding 2:
Bron: https://static.miraheze.org/christipediawiki/8/86/Wegvoering_naar_Babel-Access_Foundation.jpg
Afbeelding 3:
Bron: "Bus Stop with Stray Dogs and Ceders" by Joko-Facile
Afbeelding 4:
Bron: https://static.miraheze.org/christipediawiki/d/da/Grieks-Macedonische_Rijk_-_verdeling.jpg